centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
SZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

seminarium
XXV seminarium w cyklu NOWOCZESNE MUZEA I GALERIE
TECHNOLOGIE CYFROWE W TWORZENIU EKSPOZYCJI MUZEALNYCH
ROZWIĄZANIA INTERAKTYWNE, RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA, SYSTEMY OŚWIETLEŃ
Warszawa, 31.08.2016 Koordynator: Iwona Nowosielska

Prowadzenie obrad - Agnieszka Jaskanis

PROGRAM

31 sierpnia 2016 r.
10:00 Otwarcie seminarium, przedstawienie programu, przejęcie prowadzenia obrad.
10:15 Wykład: Ekspozycje muzealne - przestrzeń rzeczywista i wirtualna:
  • ekspozycja w przestrzeni muzealnej wspierana technologią informatyczną:
    1. jako efekt zastosowania technologii informatycznej w muzeum,
    2. jako efekt wykorzystania zasobów danych muzeum,
    3. jako element koncepcji wystawy.
  • ekspozycja w przestrzeni wirtualnej:
    1. jako efekt zastosowania technologii informatycznej w muzeum,
    2. jako efekt wykorzystania zasobów danych muzeum,
    3. jako projekt pre- i post- wystawy rzeczywistej,
    4. jaki samodzielny projekt,
    5. jako element edukacji,
    6. jako element tworzenia sieci wiedzy.
Agnieszka Jaskanis
(Główny Inwentaryzator Zbiorów Państwowego Muzeum Archeologicznego)
11:00 Wykład: Uwarunkowania dawnych i współczesnych koncepcji ekspozycji muzealnych.
  • Omówienie uwarunkowań koncepcji ekspozycji: stałych i czasowych.
    1. Organizowanych dawniej.
    2. Współczesnych.
  • Uwarunkowania:
    1. Koncepcja- konfrontacja wizji i rzeczywistości.
    2. Wartość merytoryczna.
    3. Kryteria merytoryczne.
    4. Strategia
  • Organizacja
    1. Kwerendy
    2. Wybór obiektów.
    3. Prace z obiektami.
    4. Problemy konserwatorskie.
  • Rodzaje wystaw:
    1. Przestrzeń wystawowa.
    2. Środki wyrazu: głos, światło.
  • Koncepcja oprawy plastycznej:
    1. Czas trwania.
    2. Sprzęt – tutaj tez oświetlenie.
    3. Budżet
Poszczególne zagadnienia będą omawiane w oparciu o konkretne przykłady z zachowaniem podziału na dawniej – możliwości współczesne w każdym z wymienionych punktów. Szczególny nacisk położony zostanie na bazy danych – inwentaryzacja; zbiory on line; słowniki.
Dr Beata Biedrońska-Słota
(historyk sztuki)
12:00 Przerwa, poczęstunek
12:30 Wykład: Techniki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w zastosowaniach muzealnych:
  • wprowadzenie do technik wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR/AR),
  • możliwości i praktyczne zastosowania systemów VR/AR,
  • użycie technik VR/AR do prezentacji treści muzealnych,
  • projektowanie wirtualnych eskpozycji muzealnych,
  • problemy i wyzwania związane ze stosowaniem technik VR/AR w kontekście muzealnym.
Dr hab. inż. Krzysztof Walczak
(Prof. nadzw. UEP Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
13:10 Case study: Projektowanie Doświadczeń - Architektura, Design, Komunikacja.
Percepcja poznawcza i zmysłowa jest jednym z ważniejszych wyzwań w post-technologicznym świecie. Emocje, wartości i treści osadzane są zarówno w architekturze „konstruowanej" jak i w pejzażu. W tym kontekście wyzwaniem staje się poszerzenie kompetencji projektanta - twórcy o projektowanie doświadczeń w dziedzinach architektury, designu i wystawiennictwa, a także w zakresie efektywnego udziału w zadaniach o charakterze interdyscyplinarnym.
Zagadnienia te stanowią podstawę do rozważań na temat projektowania nowoczesnego wystawiennictwa w tym rozwiązań interaktywnych.
Krzysztof Lang
(ekspert w dziedzinie wystawiennictwa, kurator)
13:50 Case study: Systemy audio-wideo na przykładzie ekspozycji stałej w Muzeum II Wojny Światowej:
  • Multimedialne technologie interaktywne:
    1. założenia sprzętowe – monitor, projektor, komputer,
    2. projekcja jako zagadnienie techniczne,
    3. technologie dotyku,
    4. pozostałe technologie interaktywne.
  • System zarządzania:
    1. założenia dla systemu i funkcjonalności,
    2. wymagania systemu,
    3. typy systemu.
  • Systemy nagłośnienia:
    1. system analogowy audio,
    2. system cyfrowy audio,
    3. niestandardowe sposoby nagłośnienia wnętrza.
  • Systemy oświetleniowe i ich wykorzystanie w ekspozycji.
Maciej Lubocki
(Wiceprezes MAE Multimedia Art and Education)
14:30 Przerwa
14:50 Wykład: Wykorzystanie efektów pomiarów trójwymiarowych w tworzeniu ekspozycji muzealnej.
  • Podsumowanie obecnego stanu rozwoju trójwymiarowych technik digitalizacyjnych pod kątem oceny jakości wytwarzanych danych i możliwości ich wizualizacji.
  • Zakresy wykorzystania modeli trójwymiarowych w postaci: cyfrowych wizualizacji 2D, cyfrowych wizualizacji 3D oraz wydruków trójwymiarowych.
  • Przegląd możliwości prezentowania i udostępniania trójwymiarowych danych cyfrowych ze zwróceniem uwagi na zależność pomiędzy stopniem interaktywności tych danych, a ich jakością (stopień uproszczenia danych źródłowych).
  • Możliwości łączenia w jednej prezentacji danych trójwymiarowych o różnym stopniu jakości odwzorowania oraz łączenia danych trójwymiarowych z innymi typami zasobów cyfrowych dotyczących danego obiektu muzealnego.
  • Przykłady dużych projektów muzealnych obejmujących tworzenie danych trójwymiarowych.
Eryk Bunsch
(kierownik Pracowni Dokumentacji Trójwymiarowej, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie)
15:30 Case study: Scenografia ekspozycji muzealnej a scenografia teatralna.
  • Scenografia – od plastyki teatralnej do przestrzeni performatywnych.
  • Relacje odbioru w widowiskach teatralnych i przestrzeniach wystawienniczych.
  • Specyfika scenografii jako obiektu muzealnego/obiektu narracji muzealnej.
  • Centrum Scenografii Polskiej i Teatr Projektów Jerzego Moskala – prezentacja i omówienie.
Adam Kowalski
(Centrum Scenografii Polskiej)
16:00 Zakończenie seminarium.

Firmy zainteresowane udziałem w programie konferencji
- proszę o kontakt - Iwona Nowosielska

program
prelegenci
powiadom znajomego
firmy w programie
patronat medialny
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2012 Centrum Promocji Informatyki spółka z ograniczoną odpowiedzialnością s.k. | tel. (22) 870 69 10, 870 69 78